Uttalande

Ett år sedan Vjasnas fängslade ledare dömdes

2024-03-03

Det har idag gått ett år sedan domarna i den politiskt motiverade rättegången mot Människorättscentret Vjasnas ordförande Ales Bjaljatski, och organisationens ledande jurister Valjantsin Stefanovitj och Uladzimir Labkovitj föll. Östgruppen och 35 andra internationella och belarusiska människorättsgrupper står bakom ett gemensamt uttalande som vi publicerar idag. Vi fördömer tillsammans de fabricerade domarna och kräver Ales, Valjantsins och Uladzimirs omedelbara och villkorslösa frigivande.

Uttalande

Uttalande med anledning av domen mot Oleg Orlov idag

2024-02-27

Oleg Orlov som är en av Rysslands främsta människorättsförsvarare och som delar ordförandeskapet för Human Rights Defence Center Memorial, dömdes till två och ett halvt år i fängelse i en politiskt motiverad rättegång idag. Östgruppen fördömer tillsammans med 28 ryska och internationella människorättsorganisationer domen.

Event

Samtal med ryska människorättsförsvarare

2024-03-12 18:00 - 20:00

Hur är det att verka för demokrati och mänskliga rättigheter i dagens Ryssland? Östgruppen bjuder in till ett panelsamtal om det svåra människorättsläget i Ryssland kvällen den 12 mars. Deltar i samtalet gör ryska demokratiaktivister på Sverigebesök.

Demonstration

Manifestation till minne av Navalnyj

2024-02-16 17:30 - 18:30

Manifestation till minne av Navalnyj idag. Trots att nyheten om hans död ännu inte har bekräftats av anhöriga eller advokater är hoppet om att det skulle visa sig vara osant försvinnande litet. Och vilka de medicinska orsakerna än kommer att förklaras vara är det alldeles glasklart vilka som bär skulden.

Event

Cafe Östgruppen: Fokus Armenien

2023-09-26 17:30 - 19:30

Möt Rasmus Canbäck som sedan 2016 har rest och skrivit om Kaukasiens frusna konflikter, däribland Nagorno-Karabach, som är temat för detta samtal. OBS! RASMUS HAR ÅKT TILL ARMENIEN IGEN OCH DELTAR I SAMTALET VIA LÄNK.

Samtal

Samtal om Maksim Znaks bok Zekamerone

2023-09-21 18:30 - 20:00

Välkommen till ett samtal på Interbok om den belarusiske advokaten och politiske fången Maksim Znaks bok ”Zekamerone”, som nu utkommer på svenska. I samtalet medverkar Maksims syster Iryna Kozikava.

Bild sidhuvud(bearbetad): Photographers Against

Rulla till toppen