pressmeddelande

#FreeViasnaBelarus
On the first anniversary of the unprecedented crackdown on the Human Rights Center Viasna in Belarus, 23 international and Belarusian human rights organizations are launching a campaign to demand the release of seven detained Viasna members, and highlight other victims of the repression.
PressmeddelandenVitryssland
Journalisten Natalja Radzina är redaktör för den vitryska oppositionella nyhetssajten Chartyja97, som periodvis drabbats hårt av regimens förtryck, bland annat med hjälp av Telia Soneras intressebolag i landet. Nästa vecka gästar hon Sverige för att medverka i Östgruppens Belarusdagar. Radzina finns tillgänglig för intervjuer under sitt Sverigebesök. Nyhetssajten Chartyja97 – www.charter97.org –
BelarusFöreningsfrihet
I ett gemensamt uttalande riktar idag Östgruppen tillsammans med ytterligare 18 organisationer från olika länder flera krav till den vitryska regimen, mot bakgrund av den allvarliga människorättssituationen i landet. I uttalandet krävs bland annat ett villkorslöst frigivande av samtliga politiska fångar och respekt för föreningsfriheten, samt ett omedelbart moratorium för
FöreningsfrihetMötesfrihet
Den 21-22 november arrangerar Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter flera seminarier i Stockholm om den alltmer inskränkta förenings- och mötesfriheten i många av världens länder, med särskilt fokus på Östeuropa. Vid seminarierna medverkar en av Rysslands främsta experter på området, Dmitrij Makarov. Under vistelsen i Sverige finns Makarov tillgänglig

Beställ blankett för autogirobetalning

Fyll i formuläret nedan. Vi skickar dig då en blankett som du fyller i och skickar tillbaka i ett frankerat svarsbrev. I formulärets meddelanderuta här nedanför kan du ställa frågor, lämna ytterligare upplysningar eller skicka en hälsning, om du vill.