Gemensamt uttalande: Frige Jekaterina Jansjina!

Den ryska människorättsförsvararen och journalisten Jekaterina Jansjina greps i Minsk igår efter att ha rapporterat från rättegången mot fredspristagaren Ales Bjaljatski och hans två kollegor, Vjasnas vice ordförande Valjantsin Stefanovitj och Uladz Labkovitj – koordinator för kampanjen ”Människorättsförsvarare för fria val”. Idag dömdes hon till 15 dagars arrest för ”huliganism” – ett av rättsväsendet flitigt brukat straff för att tysta journalister som sakligt försöker rapportera om det som sker i repressionens Belarus.

Belarusiska myndigheter vill begränsa uppmärksamheten kring den pågående politiskt motiverade rättegången mot människorättscentret Vjasnas ledning. Jekaterina Jansjina samarbetar med den ryska likviderade organisationen Memorial, som tillsammans med ukrainska Center for Civil Liberties delade fredspriset med Ales, och flög till Minsk för att närvara under rättegången. Hennes rapportering från salen var mycket viktig som en av ytterst få källor till oberoende information.

Östgruppen, tillsammans med 8 andra internationella människorättsorganisationer fördömer frihetsberövandet och kräver hennes omedelbara frigivning! Läs uttalandet i sin helhet här:

Rulla till toppen