TeliaSoneras intressebolag blockerar regimkritiska hemsidor i Belarus

Published Belarus, Pressmeddelanden, Vitryssland , , , , ,

TeliaSoneras intressebolag blockerar regimkritiska hemsidor i Belarus

Pressmeddelande  •  2015-03-27 10:49 CET

Det halvstatliga TeliaSoneras intressebolag i Belarus – Best – inledde genom sin teleoperatör Life under fredagen en blockering av flera regimkritiska hemsidor i landet. Bland de drabbade är Belarus främsta människorättsorganisation Vjasna, vars hemsida nu är oåtkomlig för kunder hos Life.

– Det är fullkomligt oacceptabelt att TeliaSonera, och indirekt även svenska staten, på det här sättet medverkar till Lukasjenkaregimens brott mot yttrandefriheten, säger Östgruppens ordförande Martin Uggla.

De abonnenter som försöker gå in på människorättsorganisationen Vjasnas hemsida möts av ett felmeddelande där det framgår att tillträde till sidan stoppats i enlighet med ett beslut fattat av president Aljaksandr Lukasjenka.

Motsvarande problem rapporteras för två av de främsta oppositionella nyhetssajterna i landet, Chartyja97 och Belaruski Partyzan.

Operatören Life ägs av bolaget Best, som i sin tur kontrolleras av det turkiska bolaget Turkcell, där TeliaSoneras ägarandel är 38 procent. Svenska staten äger drygt 37 procent av aktierna i TeliaSonera.

För mer information, kontakta:

Martin Uggla
ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter
070-941 17 02
[email protected]
www.ostgruppen.se

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.